Diari La Veu del País Valencià
Les xarxes socials arrasen a les apps de comunicació

La plataforma líder en seguretat en línia i benestar digital per a famílies, Qustodio, ha presentat el seu estudi anual sobre els hàbits digitals dels menors. Sota el títol, ‘D’Alpha a Zeta, educant les generacions digitals’, aquest informe analitza la informació anònima proporcionada per 400.000 famílies amb fills d’entre 4 i 18 anys a l’Estat espanyol, els Estats Units, el Regne Unit i Austràlia durant 2022. A més, també incorpora una anàlisi sobre la influència de la tecnologia en l’àmbit familiar, estudiant el perfil digital de les famílies, a través de 1.617 entrevistes personals, i els problemes que causa l’ús de pantalles en la llar.

L’estudi sobre el comportament digital dels menors s’ha realitzat sobre cinc categories: plataformes de vídeo, xarxes socials, aplicacions de videojocs, aplicacions d’educació i aplicacions de comunicació. Aquesta exhaustiva anàlisi permet oferir una visió completa del perfil en línia dels més joves, que l’any passat van passar 4 hores de mitjana diària connectats a les pantalles fora de les aules, les mateixes que en 2021.

Consolidació de les plataformes de streaming

Quant al temps d’ús per categories, durant l’any passat, les eines de vídeo en línia van augmentar el seu temps d’ús entre els menors d’edat a escala global un 18,4% respecte al 2021, passant de 38 a 45 min/dia. A l’Estat espanyol el creixement va ser més moderat, d’un 7%, variant de 28 a 30 min/dia.

YouTube continua sent la plataforma preferida dels més joves de la casa tant en l’àmbit global com a l’Estat espanyol, amb un 73% de popularitat i un temps d’ús diari de 44 min/dia, pels 41 min/dia del 2021, just per davant de Netflix, que l’any 2022 es va mantenir en els mateixos 41 minuts diaris de mitjana que el 2021.

Si parlem de creixement, Amazon Prime és la que més ha augmentat en popularitat durant l’any 2022, arribant fins al 22% i escalant fins a la tercera posició entre les plataformes amb major temps d’ús (40 min/dia), per davant de Disney Plus (39 min/dia) i Movistar Plus (29 min/dia).

D’altra banda, el temps d’ús de Twitch descendeix lleugerament, de 20 min/dia en 2021 a 18 min/dia en 2022, després de l’enorme creixement que va experimentar en 2020 al voltant del 150%.

Creixement de les xarxes socials

Si les xarxes socials van ser les grans protagonistes del 2021, l’any passat no es van quedar enrere. El seu temps d’ús ha tornat a créixer, un 12% a escala global, passant de 50 a 56 min/dia. En el cas espanyol l’augment ha estat del 7,7% en passar de 52 min/dia a 56 min/dia.

La xarxa social estrella ha estat TikTok, el temps d’ús de la qual s’ha disparat globalment, passant de 91 min/dia el 2021 a 107 min/dia el 2022. Per part seua, a l’Estat espanyol ha crescut un 20%, des dels 80 min/dia de 2021 fins als 96 del 2022.

Instagram es consolida com la segona xarxa social més utilitzada pels menors espanyols, amb 56 min/dia, mentre que a escala global aquesta posició l’ocupa Snapchat, amb un temps d’ús de 72 min/dia. A l’Estat espanyol, Snapchat es col·loca en la tercera posició (21 min/dia), per davant de Facebook (20 min/dia) i Twitter (10 min/dia). Molt cridanera és la gran escalada que ha experimentat Facebook al nostre país entre els més joves, que han passat de dedicar-li 5 minuts al dia de mitjana a 20.

Baixa l’ús de les aplicacions de comunicació

Arran de l’auge de les xarxes socials, el temps d’ús de les eines de comunicació s’ha reduït el 2022 en els quatre mercats analitzats en un -23,9%, passant de 46 a 35 min/dia. Dels quatre països analitzats, l’Estat espanyol és on menys ha baixat el seu ús, amb un -20%, passant de 30 a 24 min/dia.

Com ocorre amb els adults, WhatsApp és l’app de comunicació més utilitzada pels menors espanyols, però el seu temps d’ús ha caigut considerablement respecte a l’any 2021: de 41 min/dia a 32 min/dia. Després d’ella, Discord es consolida com la segona aplicació més usada (19 min/dia), per davant de Teams (13 min/dia), Skype (6 min/dia) i Google Duo (6 min/dia).

L’amor pels videojocs es manté

El temps dedicat als videojocs s’ha mantingut sense variacions i a l’Estat espanyol el seu temps d’ús s’ha afermat en 28 min/dia, la mateixa xifra que l’any 2021.

Roblox ha incrementat la seua popularitat a escala global, que creix fins a un 59%, tres punts més que en 2021, així com el seu temps d’ús, que passa de 173 a 180 min/dia. A l’Estat espanyol també ha augmentat, passant de 145 min/dia en 2021 a 155 min/dia en 2022. El Top 5 dels videojocs més usats pels menors espanyols ho completen: Brawl Stars (28 min/dia), Clash Royale (24 min/dia), Stumble Guys (23 min/dia), novetat en el podi enguany, i Clash of Clans (17 min).

Descens d’ús de les plataformes educatives

Després de l’auge experimentat per culpa de la pandèmia, durant l’any 2022 s’ha reduït a la meitat el temps d’ús que els menors dediquen a les plataformes educatives a l’Estat espanyol, passant de 12 min/dia l’any 2020 a 6 min/dia durant l’any 2022, una tendència molt més acusada que a escala global, on el seu ús ha decrescut un -12,5%.

En l’àmbit estatal, Smartick continua en el primer lloc com l’eina educativa més usada i és l’única que veu augmentar el seu temps d’ús, passant de 26 min/dia a 29 min/dia. Després d’ella, es troben: Kahoot! (13 min/dia), Duolingo (10 min/dia), Quizlet (9 min/dia) i Photomath (6 min/dia).

Tecnologia i família: la convivència digital

En analitzar el perfil digital de les famílies, l’informe reflecteix que els adults també tenen problemes per a gestionar el temps que dediquen a les pantalles, tal com reconeix el 48% de les famílies enquestades amb fills d’entre 5 i 15 anys. Una dada que es dispara fins al 56% entre les més joves, de 25 a 34 anys.

No obstant això, el 76% no empra cap eina per a reduir el temps que dediquen a la tecnologia, malgrat que el 52% reconeix que li treu temps per a estar amb la seua família. Tot això provoca que la tecnologia siga un focus de problemes a casa: un 15,6% de les famílies enquestades assegura que l’ús de les pantalles genera problemes diaris en la seua llar i el 34% afirma que els pateix una o dues vegades a la setmana.

El 80,5% creu necessari supervisar l’ús que fan els seus fills de la tecnologia, percentatge que varia entre les famílies de 25-34 anys (87%) i els de 55-65 anys (72%).

Quant a la comunicació familiar entorn de la tecnologia, el 47% parla habitualment amb els seus fills sobre els riscos que comporten les pantalles i el 53% assegura que s’assabenta dels entreteniments digitals dels seus fills conversant amb ells. No obstant això, un 46% reconeix que es manté al corrent a través d’altres famílies i un 40% retira els aparells digitals dels menors durant uns certs moments del dia.

Per a Eduardo Cruz, CEO i cofundador de Qustodio, «el món en línia cada vegada adquireix més importància en la vida dels menors i els pares no haurien de viure al marge d’això, ja que està adquirint més importància en la seua educació i desenvolupament social i acadèmic».

Com evolucionarà l’ús digital dels més joves?

Encara que els canvis tecnològics són continus, es preveu que entren en vigor noves regulacions que ajuden a aconseguir un equilibri digital en les xarxes socials. A conseqüència del seu èxit, les aplicacions de comunicació per vídeo aniran perdent força, ja que moltes de les principals eines socials ja ofereixen aquesta opció.

D’altra banda, les grans corporacions de la indústria del videojoc faran passos cap a la realitat virtual i el metavers, oferint als joves diverses experiències immersives, mentre que els recents canvis en el sector de les plataformes de streaming fan preveure un any volàtil en el sector del vídeo en línia.

Finalment, l’ús de dispositius personals per a completar les tasques formatives disminuirà a mesura que els col·legis incorporen eines d’educació en línia.

Comparteix

Icona de pantalla completa