L'Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO) que està negociant Ford amb els sindicats afectarà, sobretot, la planta de vehicles de la fàbrica d’Almussafes (la Ribera Baixa), que concentrarà quasi 960 acomiadaments, d'entre els 1.144 plantejats per la companyia. La resta dels empleats afectats es repartiran entre la planta de motors, on n’hi haurà més d'un centenar, i les oficines a València i Madrid.
La direcció de la multinacional va anunciar divendres passat als sindicats el nou ERO que aplicarà per a ajustar la dimensió de plantilla als nivells de producció previstos. En l'actualitat, la factoria valenciana compta amb quasi 5.900 operaris.
Així es va traslladar als representants dels treballadors, que estaven citats per a constituir la Comissió negociadora de l’ERO de Ford, formada per 12 membres d'Almussafes i un de Madrid. La Comissió Negociadora tornarà a reunir-se el 16 de març. L'empresa i els sindicats es van marcar un termini de 30 dies per arribar a un acord.
La multinacional, en una comunicació interna, va explicar que «està duent a terme una reestructuració profunda de les seues operacions a Europa i hui ha fet un pas més anunciant un redimensionament de la seua plantilla» a l’estat espanyol. «Treballarem conjuntament i de manera constructiva amb els sindicats per a minimitzar l'impacte d'aquesta decisió en els empleats, els seus familiars i la comunitat local», va assegurar.
UGT, el sindicat majoritari a la fàbrica d'Almussafes, va indicar que l'expedient afecta «un volum d'ocupacions més que considerable, la qual cosa dificulta aconseguir un acord que garantisca la voluntarietat del 100% de les baixes a través de plans d'acompanyament cap a la jubilació i baixes incentivades».
Per part seua, des de STM- Intersindical, el seu portaveu Dani Portillo va qualificar el nombre d'acomiadaments de «dramàtic». «Sempre hem esperat que fora una dada inferior» i augmenta la «tristesa perquè afectarà més plantilla» de l'esperada. Ha explicat, a més, que l’ERO també recaurà sobre treballadors a Madrid.
L'abril d'enguany està previst el cessament de la fabricació dels models S-Max i Galaxy perquè la multinacional està accelerant l’estratègia cap a l'electrificació total dels vehicles de passatgers el 2030 i de tot el catàleg el 2035. Així, la factoria d'Almussafes es quedarà amb la producció només del Kuga, el de més pes actualment, fins a la fabricació dels nous elèctrics.
La fàbrica d'Almussafes va ser la triada per a produir la nova plataforma de vehicles elèctrics GE2 a partir del 2025, una decisió que va assegurar la càrrega de treball els pròxims anys. No obstant això, la direcció de l'empresa va avançar que la transformació de la producció suposaria redimensionar la plantilla perquè la fabricació de vehicles elèctrics requereix menys mà d'obra.