Diari La Veu del País Valencià
Els sindicats de Ford Almussafes, preocupats davant els acomiadaments en altres països

Els sindicats de la fàbrica de Ford a Almussafes (Ribera Baixa) contemplen «amb preocupació» i «incertesa» la reestructuració i els acomiadaments de la companyia a Europa, que no han afectat la factoria, tot i que estan «a l’expectativa» de saber els volums de producció de 2023.

De fet, UGT, el sindicat majoritari en la planta valenciana, veu «més que probable que durant la primavera d’enguany» comencen les negociacions per a abordar la situació de la plantilla d’Almussafes, segons ha explicat el secretari general del Comitè d’Empresa i portaveu d’UGT en Ford Almussafes, José Luis Parra.

Ford ha donat a conèixer aquest dimarts que acomiadarà a 3.800 empleats a Europa per a crear «una estructura de costos més lleugera i competitiva». D’ells, 2.300 són treballadors a Alemanya, 1.300 al Regne Unit i 200 a la resta d’Europa. Fonts de la companyia han indicat que els acomiadaments a l’Estat espanyol no afectaran la planta de Ford a Almussafes i que es concentraran en l’àrea de màrqueting i vendes que l’automobilística té a Madrid.

No obstant això, encara que la planta d’Almussafes va ser l’elegida per a produir els vehicles elèctrics de Ford a Europa, una decisió que va assegurar la càrrega de treball en els pròxims anys, la companyia ha avançat en més d’una ocasió que la transformació de la producció suposarà redimensionar la plantilla perquè es requerirà menys mà d’obra.

Des d’UGT Ford admeten que, encara que aquesta vegada no s’hagen concretat eixides a la fàbrica valenciana, «no són bones notícies per als qui treballen per a Ford a Europa». Veuen aquests acomiadaments com «una mostra més de la reestructuració tan radical que està fent Ford, portant-se de tornada als Estats Units pràcticament tota l’enginyeria i l’administració que històricament ha estat repartida entre Alemanya i el Regne Unit».

«A Almussafes seguim a l’expectativa dels volums de producció de 2023 sabent que fabriquem vehicles que desapareixeran del mercat. És més que probable que durant la primavera d’enguany seiem per a abordar tot el que es puga derivar d’aquestes situacions», ha exposat Parra.

Per part de CCOO assenyalen que els acomiadaments a Europa en aquests moments només han afectat a alguns sectors de treball com el de l’enginyeria. «Esperem que això no s’extrapole més endavant en el futur a altres sectors com el de la producció, que és on més treballadors té la marca», han comentat des del sindicat.

A Almussafes «pot estar garantit el futur de la factoria, però no el de tots els treballadors que hi estem. Ningú no ens ho ha assegurat i aquesta és la preocupació que tenim cap al futur, de cara a la transformació que estem tenint del cotxe de motor de combustió a l’elèctric», han lamentat.

Per la seua part, el Sindicat de Treballadors del Metall (STM) lamenta la «incertesa» sobre un ERE a la fàbrica. «Encara no ens han informat sobre els termes en què es donarà, els terminis o a quanta gent afectarà», i apunten també al fet que «s’intueix» que la negociació arribarà a la primavera. El sindicat ha recordat que desapareixeran els models F-Max i Galaxy, «i que per tant sobrarà gent en l’empresa». Contraposa la situació de Ford amb la de Seat, on l’empresa «va anunciar que sobraven 3.000 treballadors», però va apujar salaris un 6% i s’ha signat «la continuïtat dels llocs de treball». «Ací a València, desgraciadament, en Ford el signants del conveni no van incloure aquesta clàusul,a i és el que ens té ara amb una mica de por del que vindrà», han criticat, abans d’assegurar que STM lluitarà perquè no es produisquen «sortides traumàtiques».

Mentrestant, CGT creu que «les grans inversions efectuades ¡ els últims anys a la planta, acompanyades de l’extraordinària quantitat de subvencions, bonificacions i exempcions fiscals tant del govern espanyol com del valencià, i els elevats nivells de productivitat i qualitat aconseguits per la plantilla, han de buidar qualsevol dubte respecte a la seua viabilitat els pròxims anys», afirma el sindicat en un comunicat, en el qual destaca que Almussafes té «condicions molt atractives» per al conjunt de la indústria de l’automòbil.

CGT ha assenyalat que la transformació de l’automòbil «obligarà a adequar els processos fabrils i la formació professional de les plantilles en els pròxims anys», però ha criticat que l’electrificació «es vulga efectuar carregant l’esforç de l’adaptació sobre l’esquena dels treballadors, tant amb més explotació als llocs de treball com mitjançant retallades i pèrdua de drets laborals». Defensen que «els canvis que s’introdueixin en els sistemes de producció han de servir per a millorar les condicions i ritmes de treball, així com per a incrementar els nivells de formació i qualificació del conjunt del personal».

Comparteix

Icona de pantalla completa