Diari La Veu del País Valencià
INECA promou un pla d’infraestructures de transports per a Alacant

L’Institut d’Estudis Econòmics per a la Província d’Alacant (INECA) ha presentat la Proposta d’Inversions en Infraestructures de Transports a la demarcació esmentada fins al 2030. Ho ha fet amb la Cambra de Comerç i amb la Confederació Empresarial Valenciana (CEV), i serveix per a detallar la inversió necessària d’ací a l’any assenyalat perquè la demarcació d’Alacant assolisca «un nivell de competitivitat similar al de la resta de províncies».

L’estudi proposa onze actuacions que tindrien un cost aproximat de 2.050 milions d’euros entre ferrocarrils, carreteres i el moll 19 del port d’Alacant, i l’objectiu és consensuar el document amb el Ministeri de Transports per a monitoritzar periòdicament les inversions estatals en la demarcació d’Alacant, inversions que també procedirien de fons europeus i de l’àmbit privat.

Nacho Amirola, president d’INECA, ha lamentat que «cinc anys després» de l’últim estudi, «la província d’Alacant està en el mateix lloc i les inversions promeses encara no estan reflectides en els pressupostos Generals de l’Estat, amb una falta d’inversions que s’allarga des de fa 15 anys i que ha generat un dèficit inversor de vora 4.0000 milions d’euros». Segons el mateix Amirola, el projecte plantejat «demostra que és possible desenvolupar un pla d’inversions detallat i calendaritzat que supose un revulsiu suficientment destacable com perquè la província isca de l’ostracisme i la invisibilitat a la qual l’han portada els Pressupostos estatals dels últims anys».

El president d’aquesta entitat també ha dit que «no ens correspon a nosaltres, sinó a la societat civil, reclamar i exigir que es complisquen els acords inversors, la transparència en la informació d’execució i que es tracte equitativament a tots els territoris, cosa que no ocorre». Segons Amirola, la proposta és «factible».

Joaquín Pérez, president de la CEV a Alacant, ha recordat que la seua entitat fa temps que reclama la reactivació del Fòrum Autonòmic d’Infraestructures, i explica també que van proposar a la secretària d’Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, la creació d’una Comissió de seguiment dels projectes a desenvolupar a la demarcació, a més d’assegurar que «el Govern espanyol no actua amb justícia amb aquesta província».

Des de la Cambra de Comerç, Carlos Baño assegurava que el Port d’Alacant requereix de més inversions per a «ser més competitiu». Concreta que si el moll 19 estiguera plenament operatiu, les empreses podrien estalviar una despesa de 430 milions en transport. «Per activar aquesta infraestructura caldria invertir uns 25 milions d’euros», ha dit.

Dels 2.044 milions d’euros necessaris per a activar infraestructures de transport a la demarcació d’Alacant, les partides més grans serien per a l’àmbit ferroviari, amb 630 milions per al Tren de la Costa –entre Alacant i la Marina– i per a la millora de l’eix ferroviari entre Alacant, Elx i Múrcia, que requeriria 505 milions. Entre les infraestructures viàries, la més costosa seria la instal·lació d’un tercer carril a l’A-70 entre Alacant i Elx, que costaria 255 milions; i la millora de l’A-31 entre Villena (Alt Vinalopó) i Alacant, que exigiria 154 milions. També es volen invertir 120 milions en un tercer carril per a l’A-7 entre Crevillent (Baix Vinalopó) i Múrcia i 145 milions per a millorar la línia ferroviària entre Alcoi i Xàtiva, a més de 152 milions per al corredor mediterrani de mercaderies entre el port d’Alacant i els ports secs de Villena, Novelda (Vinalopó Mitjà) i Sant Isidre (Baix Segura).

Comparteix

Icona de pantalla completa