El Tribunal Superior de Justícia de Madrid ha desestimat el recurs de reposició interposat per l'Advocacia de l'Estat i ha decidit mantindre la suspensió cautelar, a petició de la Comissió Ciutat-Port, de la resolució del Ministeri espanyol de Transició Ecològica del 30 de març de 2021, que possibilitava que l'Autoritat Portuària de València (APV) poguera decidir per si mateixa sobre la necessitat o no d'una nova declaració d'impacte ambiental (DIA) per a l'ampliació nord del Port de València.
En conseqüència es manté la resolució judicial del mateix tribunal que estimava la petició de la Comissió Ciutat-Port i ordenava la suspensió de la resolució de març de 2021 de la Direcció general de Qualitat i Avaluació Ambiental, dependent del Ministeri, segons ha informat la plataforma ciutadana en un comunicat.
La Comissió subratlla que el manteniment de la suspensió cautelar «priva a l'APV de la possibilitat de decidir per si mateixa sobre la necessitat o no d'avaluació ambiental sobre una macroampliació» que, segons la plataforma, «de realitzar-se, posaria en perill el futur ambiental i la qualitat de vida de l'àrea metropolitana i l'existència mateixa del llac de l'Albufera».
D'acord amb l'entitat, en l'actual situació de suspensió cautelar de la possibilitat de decisió de l'APV sobre l'avaluació ambiental, l'autoritat portuària «no podria elevar al Consell de Ministres la sol·licitud d'autorització per a la contractació de les obres del projecte precipitadament aprovat pel seu consell d'administració el passat 2 de desembre, sinó que ha de tornar a la casella d'eixida si no vol incórrer en greus responsabilitats per infracció de la legislació ambiental».
La Comissió Ciutat-Port «ve qüestionant la legalitat del comportament abstencionista tant de l'organisme estatal Ports de l'Estat, dependent del Ministeri de Foment, com del de Transició Ecològica en eludir tots dos les seues responsabilitats evitant pronunciar-se sobre la qüestió clau dels perversos impactes en el medi ambient i la salut que podria ocasionar la macroampliació que promou l'Autoritat Portuària de València», ha assenyalat.
En aquest sentit, recorda que quan el Ministeri, al març de 2021, va dictar eixa resolució per a «convertir l'APV en jutge i part» en l'avaluació d'impactes ambientals de l'ampliació, 14 anys després de la primera DIA de 2007, la plataforma ciutadana ja va presentar recurs en via administrativa davant el propi Ministeri «sense obtindre resposta», per la qual cosa van acudir als tribunals davant un document que consideren que és nul «de ple dret» i dictat «en frau de llei».
És en eixe procediment judicial, iniciat davant l'Audiència espanyola però derivat finalment a la Sala contenciosa administrativa del TSJM, «on s'ha ratificat ara la primera decisió judicial favorable als arguments de la plataforma ciutadana», segons ha valorat la Comissió Ciutat-Port.
Segons el seu parer, el Ministeri i Ports de l'Estat «hauran d'abandonar la seua política abstencionista i assumir les seues obligacions ambientals en lloc de derivar les responsabilitats en l'APV» i hauran de decidir «amb una motivació adequada si les modificacions constructives introduïdes respecte de la proposta inicial han de sotmetre's o no a nova avaluació ambiental».
La plataforma ciutadana ha destacat que, «encara que es tracta d'una mesura cautelar que no prejutja la sentència final sobre el fons de l'assumpte», el TSJ de Madrid en la seua resolució, ara confirmada, avança que «valorats els diversos interessos en conflicte, l'aparença de bon dret de la pretensió i la necessitat d'assegurar l'efectivitat d'una eventual sentència estimatòria», concorren les circumstàncies per a la suspensió cautelar «tenint en compte un fumus d'inexistència del procediment degut per a dur a terme la modificació en la DIA» de l'ampliació.
Ara, assenyala la Comissió, el tribunal ha confirmat «la presumpció de bon dret i l'existència de perill per a l'eficàcia de la futura sentència si aquesta és favorable i la resolució recorreguda ja s'ha executat abans de dictar-se aquesta sentència».
Unes consideracions del tribunal que els portaveus de la Comissió Ciutat-Port interpreten com «un nítid suport als seus arguments» i els porta a mantindre «una raonable confiança en una decisió final que obligue a reconsiderar la macroampliació del Port de València pels seus efectes perversos sobre el medi ambient, la qualitat de vida i la salut de la població de l'àrea metropolitana».
«Creiem que el Port de València no necessita apostar per creixements arriscats en temps d'emergència climàtica i incertesa econòmica, sinó que pot optar per optimitzar la seua gestió, racionalitzant l'ús de l'espai actual infrautilitzat i millorant els seus processos de treball, implicant les persones i empreses que hi treballen. Això en lloc de forçar les lleis i gastar diners públics per a afavorir a un únic operador privat», afirmen des de la Comissió Ciutat-Port.
A més, incideixen que «la macroampliació del Port de València és qüestionada per quasi 200 col·lectius ciutadans, organitzacions d'estibadores i nombrosos informes tècnics i jurídics emesos per diversos experts».
La Comissió Ciutat-Port ha reiterat «la seua crida al sentit comú» als responsables polítics i, en particular, al president de la Generalitat, Ximo Puig, perquè «s'alinee amb els interessos generals i abandone megaprojectes depredadors del territori i la qualitat de vida de la ciutadania, impropis d'un govern de progrés».