Diari La Veu del País Valencià
L’IEC demana una reconsideració en la nova selectivitat per «no garantir» les competències lingüístiques

L’Institut d’Estudis Catalans (IEC) ha demanat una reconsideració en el nou disseny de la selectivitat que planteja el govern espanyol, ja que creu que «no garanteix la competència lingüística» del català, castellà o d’altres llengües. Segons ha avançat El Mundo i ha pogut confirmar l’ACN, la institució ha traslladat la seua preocupació a la ministra d’Educació, Pilar Alegría, i ha dit que és «imprescindible» que la formació d’estudiants preuniversitaris els dote d’un nivell «suficient» de coneixements teòrics de gramàtica i, més generalment de lingüística i sociolingüística. Han vist «preocupant» que no conste cap llengua que no siga el llatí en els anomenats exercicis de matèria.

En una carta, el president de la Secció Filològica de l’IEC, Nicolau Dols, ha assegurat que per comprovar la maduresa dels coneixements lingüístics no és suficient «l’inventari de preguntes proposat» de resposta tancada, semiconstruïda i oberta de fins a cent cinquanta paraules.

Dols ha assenyalat que un exercici de tipus general amb inclusió de destreses de l’àmbit lingüístic «no pot analitzar la capacitat de comprensió i expressió en cadascuna de les llengües del currículum». «Calen proves específiques en cada llengua que permeten avaluar tant la competència comunicativa, com la competència metalingüística».

A finals de juliol el Ministeri d’Educació va presentar a les comunitats autònomes una proposta oberta per fer una selectivitat amb menys exàmens i amb un exercici general de maduresa de l’alumnat. La proposta, en procés de debat, preveia una fase transitòria fins al curs 2025-2026.

A partir del curs 2026-2027 s’aplicaria el model definitiu que consistirà en un exercici de maduresa amb un pes del 75% i centrat sobretot en les matèries comunes, i un segon associat a la matèria obligatòria de modalitat cursada.

Tal com es fa actualment, la prova d’accés es complementarà amb una segona fase específica per ajudar a determinar l’ordre d’admissió als estudis universitaris. En aquesta prova complementària, l’alumnat farà dos exercicis, escollint entre les matèries comunes o de modalitat de segon de Batxillerat.

Comparteix

Icona de pantalla completa