Rodallibres, un club de lectura fet des del sud

La Biblioteca de la Universitat d’Alacant i el Servei de Llengües impulsen aquesta activitat per a connectar amb iniciatives similars d’arreu del país

Entre les diverses iniciatives culturals sorgides al sud del país hi ha Rodallibres, un club de lectura de la Universitat d’Alacant que organitzen, de manera conjunta, la Biblioteca d’aquest centre acadèmic i el seu Servei de Llengües. La iniciativa està connectada a la Xarxa de Clubs de Lectura del Sud, als Clubs de Lectura Entre Línies i a la Fundació Full,  ja que «fer xarxa és una de les constants de moltes de les activitats que fem des del Servei de Llengües, perquè ens interessa especialment connectar les nostres iniciatives amb d’altres de semblats de la resta del país», explica Ferran Isabel, director del Servei de Llengües de la UA. Ell mateix destaca, també, l’aposta per la interacció personal amb les autores i els autors de les obres, «sempre que siga possible», i matisa que les activitats organitzades estan adreçades, «principalment, a la comunitat universitària i obertes a l’alumnat dels cursos de valencià, els tallers de llengües i a les persones que compartisquen els interessos per la lectura i la llengua».

Rodallibres compta amb 45 membres inscrits, «però no tots hi participen sempre perquè no és obligatori assistir a totes les sessions programades, sinó que es pot participar en la sessió que més agrade d’acord amb el llibre triat o a la que es puga assistir», explica Maria Victòria Jàtiva, directora de la Biblioteca de Filosofia i Lletres de la UA. Segons comenta, «molts participants són persones dels col·lectius del personal d’administració i serveis i de l’alumnat, els quals de vegades no poden assistir-hi, però també comptem amb persones matriculades en els cursos oferits per la Universitat Permanent de la UA, pel Servei de Llengües i persones sense cap vinculació a la Universitat. Solen ser persones interessades a llegir, i en aquest cas, lectures en valencià».

La tria dels llibres que són tractats a les tertúlies atenen tots els vessants: llibres amb premis literaris, escriptors i escriptores consolidats i novençans, etc. «Però, fonamentalment hem llegit narrativa amb temes d’actualitat i alguna novel·la històrica o negra. Encara no hem plantejat la lectura de cap llibre de ciència-ficció o d’aventures, però estem oberts a llegir tot tipus de gèneres, fins i tot, assaig, còmic, teatre o poesia», puntualitza Jàtiva, que també diu que «Moltes vegades hem triat llibres de persones properes o amb qui tenim contacte. De fet, en algunes sessions hi ha vingut l’escriptor i hem fem la tertúlia amb ell. És el cas de Paco Esteve i Beneito, Isabel Canet Ferrer, Víctor Labrado, Francesc Viadel, Maria Climent i Joan-Lluís Lluís».

Les tertúlies se celebren al llarg del curs acadèmic: entre setembre i l’inici del mes de juny. Habitualment les reunions es fan presencialment a la Sala Russell P. Sebold de la 2a planta de la Biblioteca de Filosofia i Lletres de la UA. «No obstant això, d’ara endavant volem aprofitar uns altres espais a l’aire lliure com el jardí i el pati interior de l’edifici», explica la bibliotecària, que indica que a cada trobada participen al voltant de 15 persones i que acostumen a alternar el paper de mantenidor «perquè siga més variat i per traure profit del tarannà de tothom». Les persones participants d’una sessió del RodaLlibres poden endur-se en préstec a la Biblioteca un exemplar del llibre de la sessió següent i una fitxa de lectura «que els ajude a prendre notes de les coses més interessants: frases per a recordar, coses que no han agradat, sorpreses, idees que caldria comentar amb la resta de gent, etc.», aporta.

Escriptors en català amb èxit arreu del domini lingüístic han tingut espai dins de RodaLlibres. Exemples recents són Joan-Lluís Lluís, de Perpinyà; o Maite Salord, de Menorca. Preguntat per quina recepció han tingut aquests autors al sud, Ferran Isabel, que constata la «gran riquesa» de la llengua catalana, explica que «ens agrada que les persones que s’acosten al club de lectura reben aquesta “invitació” a descobrir altres accents, altres paisatges. Al capdavall, llegir és una invitació a fer-los nostres i, per què no?, a conèixer-los després, a revisitar-los». I continua: «conèixer el país, els costums, les tradicions, altres referències culturals, etc. en un territori com el nostre amb tantes dificultats de connexió i tanta bellesa a l’abast, és un objectiu que posem en moltes de les activitats que organitzem a la Universitat, com les del Voluntariat Lingüístic o els tallers de Sabers i Sabors». El director del Servei de Llengües de la UA també explica que «gaudir de la diversitat cultural, gastronòmica, monumental o paisatgística tan plural i tan rica que tenim al nostre país és al cor de moltes de les activitats que portem a terme, i també del club de lectura Rodalllibres. A més de les tertúlies, la lectura ens ha permès conèixer altres aspectes culturals que hi estaven vinculats i li hem buscat sempre que hem pogut, alguna activitat complementària. Ací en teniu tres exemples: quan vam llegir No mataràs, de Víctor Labrado, la Biblioteca va preparar uns expositors i vitrines amb material de pilota, guants i tots els elements per a jugar; amb la lectura de Les nostres riqueses, de Kaouther Adimi, vam poder veure el documentari Algèria, el meu país. Història i memòria de l’emigració valenciana a Orà i Alger; i la novel·la Si ha nevat, de Paco Esteve, ens va dur fins a Agres i les caves de la serra de Mariola en una ruta literària en què vam poder conèixer els espais on passa la història», resumeix.

Sobre la principal aportació de Rodallibres als membres del club de lectura, Isabel considera que «la principal aportació és el fet d’oferir un espai on podem intercanviar punts de vista en un ambient relaxat i agradable, on podem gaudir de la conversa amb persones de la Universitat que comparteixen amb nosaltres la dèria per la lectura i el valencià: Als beneficis de llegir, que no són pocs, sumem també el fet d’acostar al campus les autores i autors dels llibres de cada sessió, i el de poder intercanviar impressions sobre les seues obres en primera persona». Pel seu compte, Maria Victòria Jàtiva creu que «El club de lectura dona l’oportunitat de posar en comú els punts de vista sobre la lectura feta. Es un espai on intercanviar opinions i, de vegades, entendre coses que una persona no ha comprés bé o que ha comprés d’una altra manera. A més, RodaLlibres permet descobrir llibres, escriptors i escriptores. És a dir, és un enriquiment personal i un aprenentatge continu. Com diu l’escriptor Martí Domínguez “un club de lectura va creant una massa lectora crítica i aquesta produeix una ciutadania crítica que és fonamental per a una societat amb salut democràtica”».

Jàtiva també admet que una activitat d’aquest tipus, «que en un inici podria tenir un recorregut incert i amb una pandèmica pel mig, s’ha consolidat amb una presència constant i variada de lectors i lectores interessats a llegir i en la lectura en valencià». Ferran Isabel posa en valor «el gran equip darrere de Rodallibres, de persones de la Biblioteca i del Servei de Llengües de la Universitat d’Alacant que ho han fet possible aquests anys, com ara Gabriel Cantó, Antoni Estévez, Marina Macià, Faust Ripoll, Berenice Santonja, David G. Sirvent, M. José Zamora o la mateixa M. Victoria Játiva, que s’han implicat amb la passió que els caracteritza i que projectes tan bonics com aquests es mereixen, i sempre pensant a fer-ho còmode i el més fàcil possible a les persones que s’acosten al club. També que les nostres portes estan obertes a rebre propostes i suggeriments de la comunitat universitària».

Aquesta, en canvi, no és l’única activitat per a promoure la lectura en valencià. Hi ha també el projecte Llegim!, fet en col·laboració per la Biblioteca Universitària de Filosofia i Lletres i el Servei de Llengües, que consisteix en una sèrie de vídeos que tenen com a objectiu promoure la lectura en valencià entre els membres de la comunitat universitària amb imatges, sinopsis breus, fragments de l'obra, música i veu en off a fi d'interpel·lar i incitar a llegir en valencià una obra literària clàssica o actual, d'escriptores i escriptors universals. Llegim! posa l'accent en el plaer de llegir i en tots els sentiments que emanen de la lectura. Per a conèixer les activitats fetes conjuntament entre la Biblioteca de la UA i el Servei de Llengües es pot visitar aquest web.