Consell i UA engeguen la Càtedra de Multilingüisme

Pretenen estudiar la situació sociolingüística valenciana

La Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i la Universitat d'Alacant (UA) han presentat aquest divendres la nova Càtedra de Multilingüisme, que comptarà amb una aportació anual de 70.000 euros i estudiarà la situació sociolingüística valenciana d'acord amb les conclusions del Consell d'Europa sobre la necessitat de millorar les competències plurilingües de la ciutadania.

L'acte, que s'ha celebrat en el campus de la UA a Sant Vicent del Raspeig (l’Alacantí), ha comptat amb la presència de la directora general d'Innovació Educativa i Ordenació, Reis Gallego; el vicerector d'Estudis, Qualitat i Llengües de la UA, Francisco Torres; i el director la Càtedra, el professor Carles Segura-Llopes.

La Càtedra, fruit d'un conveni entre la Conselleria i la UA, té com a finalitat estudiar la situació sociolingüística valenciana mitjançant la realització d'activitats relacionades amb la investigació, formació, difusió i divulgació de metodologies d'aprenentatge en entorns multilingües. També en contextos de minorització lingüística, especialment vinculades amb l'ensenyament del valencià i en el marc del model lingüístic del sistema educatiu valencià, així com l'anàlisi i l'estudi de la implementació d'aquest ensenyament.

La seua activació es va aprovar el passat mes de juliol en una resolució mitjançant la qual la Generalitat aporta 70.000 euros anuals per al treball d'investigació i les activitats que s’hi desenvolupen.

Gallego ha explicat que la Conselleria «aposta per una educació plurilingüe i intercultural els fonaments de la qual són la posada en valor de la riquesa de la diversitat lingüística, així com de la defensa i l'ús del valencià com a llengua pròpia, que ha patit un procés de substitució lingüística per fets històrics i factors sociopolítics».

«Pretenem crear les estructures científiques i acadèmiques necessàries en l'àmbit universitari que proporcionen les bases d'un espai d'estudi i de reflexió per a crear un discurs pedagògic que aconseguisca no només gestionar la nostra realitat sociolingüística, sinó també caminar cap a la plena normalització lingüística del valencià», ha agregat.

A més, Gallego considera que «és de vital importància fer arribar a les generacions futures un model de societat basat en el respecte a la diversitat lingüística i cultural com un element enriquidor d'un poble que conserva la seua llengua i les seues arrels culturals». D’altra banda, ha dit, «també soc conscient que aquest poble ha d'assimilar i enriquir-se amb les influències lingüístiques i culturals que ens han arribat històricament i que continuen arribant-nos en un món globalitzat i interconnectat», ha afegit.

Segura-Llopes, doctor en Filologia Catalana, qui serà el director de la nova càtedra institucional, ha explicat que «es vol crear un espai de reflexió, d'investigació i de discussió per a contribuir a perfilar un discurs pedagògic que abrace propòsits clau, com és el d’afavorir la revitalització del valencià des de l'àmbit escolar amb fermesa». De la mateixa manera, l’acadèmic ha sostingut que es tindrà en compte «que la llengua continua mostrant una situació social injustament precària», per la qual cosa és necessari «millorar el domini de les llengües del nostre sistema educatiu i promoure amb convicció la convivència de totes les llengües que ens envolten».